Flykatastrofer har ændret rejsehistorien

Qantas fly
Qantas kan kalde sig "verdens sikreste flyselskab". Det australske flyselskab har ikke haft en dødelig ulykke i jet-alderen. Foto: Lasse Fuss, Wikimedia, CC.

Fortidens flyhavarier har været med til at ændre den måde, vi rejser på – så det i dag uden konkurrence er den sikreste måde at rejse rundt i verden på. Milliarder af mennesker flyver hvert år og antallet af dødfald ligger i gennemsnit på under 370 om året. Seneste tal fra 2016 viser 268 døde – et af de laveste tal i flyvningens og rejsernes nyere historie.

Men den sikkerhed, vi oplever i dag, er til dels en konsekvens af dårlige erfaringer. Hver gang noget går galt i luften, har man forsøgt at lære af det, så samme type ulykke ikke sker to gange.

Færre sammenstød i luften

Sammenstød mellem to fly i luften er efterhånden meget sjældne, men fuldstændigt katastrofale, når de sker. Og med en stadig øget flytrafik, gør man selvfølgelig meget for at undgå dem.

Tidligt i passagerflyvningens historie var der færre fly i luften, og man satte i høj grad sin lid til piloternes egen visuelle årvågenhed. I 1956 gik det for alvor galt, da to fly stødte sammen over Grand Canyon i USA. Det ledte til forbedringer af kommunikationen mellem fly og jorden.

Få år efter blev FAA, flymyndighederne i USA, dannet og kollisioner var på dagsordenen. Det var dog først i 1990erne at TCAS, som advarer piloter i fly om andre fly i nærheden, blev gjort til standard, men siden da har der også været meget få kollisioner mellem større fly.

Bedre radar i dårligt vejr

I film om flykatastrofer er der ofte ekstremt dårligt vejr under indflyvningen. Og sådan er det også nogle gange i virkeligheden. Det har medført en del havarier gennem tiden, men også her har man lært af erfaringerne.

Et stort problem er skypumper eller mere præcist wind shear, der kan skubbe et fly ned i jorden under indflyvning. Mere avanceret radarudstyr har gjort det muligt for piloterne at se skypumperne i de fleste tilfælde, og så cirkler de ganske simpelt over lufthavnen eller vælger en anden.

Bedre uddannelse og simulatorer

Simulatorer giver i dag piloter mulighed for at træne nødsituationer helt uden at nogens liv sættes på spil. Den rette øvelse kan være afgørende, hvis alvorlige problemer skulle opstå under en rigtig flyvning.

Nogen steder er der også krav om flere flyvetimer, bedre screening af piloter og man sætter piloter sammen, så mindst den ene i cockpittet er meget erfaren.

Hurtigere udfasning af gamle fly

De store selskabers flåder af fly er generelt temmelig unge, og gamle fly udfases hurtigere end tidligere. Det har blandt andet været med til – sammen med teknologiske landevindinger – at reducere problemer med metaltræthed og andre ting, som tidligere førte til alvorlige problemer og i visse tilfælde til katastrofer.

Du kan selv finde den nyeste statistik for flysikkerhed på hjemmesiden for IATA – en international forening for flyselskaber.

Skrevet af
Mere af Mikkel H

Tag på storbyferie i Canada

De fleste forbinder storbyferie i Amerika med USA, men også Canada har...
Læs mere

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *