Kør-selv ferie til Frankrig

Der er noget sympatisk og charmerende i at køre selv til Frankrig. Det tager naturligvis længere tid end at flyve, men du får sjælen med: Du oplever landskabet ændre sig, mens temperaturen stiger, og du kommer frem stille og roligt, som man har gjort til alle tider. Kør-selv har ofte også store økonomiske fordele, især hvis I er flere, og så giver det mulighed for både at have mere med ud og hjem.

Kør selv ferie er nok den mest uafhængige og frie ferieform, man kan komme i tanker om. Man bestemmer selv hvor man skal hen, og i en vis udstrækning også hvor hurtigt man kommer frem. Der er noget sympatisk og charmerende i at køre selv til Frankrig. Det tager naturligvis længere tid end at flyve, men du får sjælen med: Du oplever landskabet ændre sig, mens temperaturen stiger, og du kommer frem stille og roligt, som man har gjort til alle tider. Kør-selv har ofte også store økonomiske fordele, især hvis I er flere, og så giver det mulighed for både at have mere med ud og hjem. 

Det store spørgsmål ved kør-selv er altid "hvor langt?", altså hvor langt du kan køre uden at skulle have en overnatning. Kan man køre hele vejen til Frankrig i ét stræk? Svaret afhænger naturligvis af mange faktorer: Hvor kører du fra, hvor langt sydpå skal du, hvor intens er trafikken, hvor fysisk og psykisk udholdende er du, hvordan er dagsformen og meget mere. Og hvad med børn? Igen kan der ikke gives ét svar, for børn er lige så forskellige som voksne, nogen tager turen som en oplevelse uden brok, andre bliver rastløse efter kort tid. 

Der er mange veje til Frankrig, og heller ikke på dette punkt findes der ét svar på spørgsmålet om, hvad der er bedst. Ingen kan på forhånd vide, hvor der vil opstå trafikproblemer, eller hvor der vil komme uvejr, men det lette svar er, at du skal bruge et af de mange kortprogrammer på internettet som http://www.viamichelin.com til at planlægge turen. 

Sommerferie i egen bil

Hvis sommerferien skal gå til Frankrig, og I har besluttet jer for at køre selv, kan I besøge ganske meget af Frankrig inden for en meget overskuelig afstand. Afstandene som er angivet her, er taget med udgangspunkt i København, men fra Sønderjylland, er afstandene en del kortere. 

Destinationerne med behagelig køreafstand fra Danmark kan også benyttes som ”stop-over” – Hvorfor ikke tage et par overnatninger i Paris eller Strasbourg, se de store seværdigheder, spise godt om aftenen og derefter tage videre sydpå med nye kræfter det sydlige Frankrig - eller til det nordlige Italien, som nemt nås via Mont Blanc-tunnelen. 

Hvis I ikke er til de meget høje varmegrader, kan en sommer i Normandiet eller Bretagne også være en god løsning. Her er dejligt grønt, historiske udflugtsmål og et skønt køkken med blandt andet alt godt fra havet.        

København – Alsace/Strasbourg – 1172 km
København – Île-de-France/Paris – 1229 km
København – Normandiet/Rouen – 1259 km
København – Bretagne/Mont St. Michel – 1511 km
København – Provence/Nice – 1767 km

Trafikforhold i Frankrig

Bilkørsel i Frankrig adskiller sig ikke væsentligt fra bilkørsel i de nordiske lande, men vi har alligevel samlet lidt information om franske forhold, da det altid er rart at være forberedt hjemmefra.

De største veje (autoroutes, routes nationales, routes départementales) er stort set altid i virkelig god stand, og det kan anbefales at vælge disse veje, med mindre man har masser af tid og tager køreturen som en oplevelse i sig selv. I sommerperioden må det forventes, at der er mere trafik end sædvanligt, særligt i weekenderne, og der kan derfor forekomme kø-kørsel og trafikpropper i de meget besøgte områder. Beregn derfor godt med tid til køreturen. Det samme gør sig naturligvis gældende, når det er vinterferietid og alle valfarter til skisportsstederne. Mange franskmænd tager også bare en weekend på ski i løbet af vinteren, og der er derfor godt tryk på vejene til og fra skisportsstederne i weekenderne i hele vinterperioden, særligt i februar. Motorvejene (autoroutes) er tit betalingsveje, markeret med skiltet ”Péage”. Nogle steder betaler man et fast beløb for at få adgang til en strækning, andre steder tager man en billet ved indgangen og betaler ved udgangen alt efter hvor langt man har kørt. Det er derfor rigtig vigtigt at man holder styr på sin billet, da man ellers skal betale et ekstra gebyr for at få lov at forlade motorvejen. De fleste steder kan man betale med både kort og kontanter. Man skal holde sig fra kasserne mærket ”Télépéage”, da disse er for folk som allerede har en chip siddende i forruden, og her kan man ikke betale med kort eller kontanter. I mange byer kan det betale sig at parkere bilen i et P-hus eller på en P-plads i byens udkant for at bevæge sig rundt til fods eller med offentlige transportmidler, da man ellers risikerer at komme til at spilde meget tid på overhovedet at finde en parkeringsplads i byens centrum.

Hastighedsbegrænsninger

På motorvejene er hastighedsgrænsen 130 km/h, nogle steder dog 110 km/h og dette er tydeligt markeret. Udenfor motorvejene må man køre 70 – 60 km i timen, i byerne 50 km i timen og nogle steder kun 30 km i timen. Der er hyppige hastighedskontroller og derfor overholdes hastighedsbegrænsningerne i vidt omfang. Dels er der fast hastighedskontrol i nogle områder, særligt på motorveje og ved større byer. I så fald er der skiltning på forhånd. Dels foretages der lokale hastighedskontroller med fotofælder, i disse tilfælde skiltes der også ind i mellem, men ikke lige så tydeligt, som ved de faste fartkontroller. Der er også jævnligt fartkontroller foretaget af politiet, som tager opstilling med fartmålere i vejkanten og direkte bødeudskrivning til fartsynderne.

Særlige trafikforhold i Frankrig

Der er nogle enkelte detaljer, som det kan være rart at være bekendt med inden man skal færdes i trafikken i Frankrig. Først og fremmest skal man være opmærksom på fodgængere og cyklister, som i langt højere grad end i de nordiske lande krydser vejene for rødt lys og med største selvfølge. I det tilfælde at du som bilist skader en fodgænger, selv om vedkommende uretmæssigt krydser vejen for rødt, vil du blive holdt ansvarlig og straffet. Det gælder altså om at holde øje med hvad der foregår i trafikken og ikke bare køre efter ”sin ret”. Antallet af cyklister i byerne er stigende, og det er antallet af cykelstier også. Men cyklisterne er ikke vokset op på en cykel ligesom mange nordboere og følger i vidt omfang ikke de almindelige trafikregler, ligesom der køres i begge retninger på flere cykelstier. Det kan derfor godt betale sig at holde et ekstra vågent øje med cyklisterne, da de kan opføre sig temmelig uberegneligt. For det andet skal man huske, at trafiklysene skifter direkte fra rødt til grønt, og at det kan være svært at se lyskurven, hvis man holder forrest i krydset og måske er kommet til at køre lidt for langt frem. Kig altid efter ”mini-lyskurven” inde i vejsiden til højre, hvor man kan følge med i lysets skiften. Sidst men ikke mindst skal man huske, at højre vigepligt gælder alle steder, hvor der ikke er indikeret andet.

Trafikforseelser

Ligesom i Danmark og som tidligere nævnt gøres der meget for at dæmme op for hastighedsoverskridelser. Promillekørsel straffes ligesom i Danmark, hvor det er ulovligt at køre bil med en promille over 0,5. Ligger promillen over 0,8 eller nægter man at lade sig teste, kan man idømmes en bøde på helt op til 4500 euro og få frakendt sit kørekort. Bemærk desuden at i Frankrig træder en ny lov i kraft pr. 01.07.2012. Loven kræver, at alle motordrevne køretøjer (dog undtagen scootere og knallerter) uanset hvor de er indregistreret udstyres med en alkoholtest (èthylotest). Det er meningen, at man skal kunne teste sig selv, inden man kører bil, hvis man er i tvivl om ens promille er for høj. I Frankrig skal promillen ligge under 0,5, hvis man skal køre bil. Alkoholtest kan købes på apoteker, tankstationer og i supermarkeder og koster kun omkring et par euro. Bliver man stoppet uden at have en alkoholtest i bilen, vil man få en bøde på 11 euro. Brug af sikkerhedssele er påkrævet og børn under 10 år må ikke sidde på forsædet med mindre alle bilens øvrige passagersæder er optaget af andre børn. I så fald skal det ældste barn sidde på forsædet. Parkeres der uden for afmærkede felter eller på steder med parkering-forbudt skilte, kan man risikere, at bilen enten er blevet slæbt væk eller er blevet boltet fast når man kommer tilbage. I så fald skal man henvende sig til det lokale politi for at betale en bøde på stedet inden man kan få adgang til sin bil igen.

Billeje

Vær opmærksom på om din lejebil kører på benzin eller diesel. Som regel er det afmærket ved benzindækslet, så man ikke kommer til at tage fejl, når der skal påfyldes brændstof. Det kan også betale sig at tænke godt over hvor stor en bil man har behov for, da mange p-huse og –kældre er af ældre dato og derfor ikke er specielt velegnede til høje, brede biler af SUV-typen. Skal man på storbyferie er en meget stor bil heller ikke det mest velegnede, da man højst sandsynligt vil have sværere ved at finde p-plads, jo større bilen er.

Læs mere om leje af bil hos Signatours

Læs mere

Hoteller