FAQ flyrejsen

FAQ: Ofte stillede spørgsmål til flyrejsen

Velkommen til vores side med generel information (FAQ = Frequently Asked Questions) om flyrejser med Signatours. Her finder du de hyppigst stillede spørgsmål og praktisk information om din flyrejse.

Ofte stillede spørgsmål om:

 

Afbestilling

Når du har bestilt en flybillet sammen med din rejse kan flybilletten ikke afbestilles, da den er udstedt til det/de navne du har anført ved bestilling.

Assistance i lufthavnen

Ønsker du assistance i lufthavnen, bedes du kontakte os, så vi kan give flyselskab og/eller lufthavnen besked.

Bagageregler / håndbagage / ekstra bagage / specialbagage

For bagageregler – herunder vægt og tilladte mål på både håndbagage og indchecket bagage henviser vi til flyselskabets hjemmeside. Her finder du også information om håndbagage, ekstra bagage og specialbagage. Her kan du finde links til en lang række af de flyselskaber vi samarbejder med. Bemærk at du ved bestilling af en rejse inkl. fly altid kan se, om bagagen er inkluderet, eller skal tilkøbes hos det enkelte flyselskab. Såfremt Signatours skal forestage bestilling af indchecket bagage, ekstra bagage eller specialbagage pålægges dette et servicegebyr jf. vores betingelser. Husk at dobbelttjekke om du har indchecket bagage, så du ikke evt. skal betale ekstra dyrt for det, når du står i lufthavnen!

Børnestol / klapvogn / barnevogn

Du kan godt medbringe børnestol, klapvogn eller barnevogn på din flyrejse og de skal indcheckes som stor bagage. Afhængigt af hvilket flyselskab du skal rejse med, skal du betale en serviceafgift for at indchecke din børnestol, klapvogn eller barnevogn. Information om bagage findes på flyselskabets hjemmeside.

Børnepriser / børnerabatter

De fleste flyselskaber giver børnerabatter og for specifik information om dette, henviser vi til flyselskabets hjemmeside. Når du bestiller en rejse med Signatours inkl. fly, og du har indtastet alderen på dine børn, vil børnerabatter altid være fratrukket den pris, du ser i søgemaskinen.

Check-in i lufthavnen

Check-in i lufthavnen er afhængig af, hvilket flyselskab du skal flyve med til din destination. Du kan i de fleste tilfælde checke ind ved skranken i lufthavnen, når du afleverer din bagage. Her skal du blot fremvise dit pas, og du vil så få udleveret dit boardingpas. Afhængigt af hvilket flyselskab du skal flyve med, vil flyselskabet i visse tilfælde sende flybilletten direkte til din mail. Det kan også være, at du har lavet et online check-in hjemmefra, hvor du enten selv har printet din billet eller checket ind via flyselskabets app til smartphone. Du kan også bruge automaterne i lufthavnen. Her skal du bruge det referencenr. der står under "Flyrejse" i den booking-reference du har modtaget ved bestilling af din rejse.

Har du bestilt en pakkerejse med fly har du også ved bestilling modtaget en Signatours flybillet med alle informationer om din flyrejse. Bemærk dog, at Signatours-flybilletten ikke skal forveksles med flyselskabernes flybilletter.

Flybilletten

Om du modtager en flybillet fra flyselskabet er afhængigt af, hvilket flyselskab du skal flyve med. I dag er det ikke alle flyselskaber, som sender flybilletterne videre ved bestilling, så din flybillet vil altid være knyttet til den booking-reference du har modtaget ved bestilling af din rejse. Her finder du under "Flyrejse" din reference (PNR) til flyrejsen. Denne kan du bruge til at logge ind på flyselskabets hjemmeside og foretage online check-in eller printe din flybillet.

Kan du ikke foretage online check-in, kan du finde din bookingreference/PNR hos Travelport eller Amadeus, som er globale flyreservationssystemer, som Signatours samarbejder med. Du skal bruge ét af de to referencenumre som står under "Flyrejse" på din Signatours booking-reference:

Den vedhæftede Signatours flybillet skal udelukkende betragtes som flyinformation. Ønsker du at printe en officiel flybillet skal dette gøres på flyselskabets hjemmeside, hvor du kan logge ind med dit navn og dit referencenummer, som fremgår under "Flyrejse" i din Signatours booking-reference.

Flyselskabets ansvar / kompensation

For rejser til udlandet gælder Warsawa-konventionens erstatningsregler i udgangspunktet for alle luftfartsselskaber der er involveret i din rejse. For luftfartsselskaber der er registreret i et EU land, gælder forordning 261/2004 om passagerrettigheder. Eventuelle krav om kompensation i henhold til denne forordning skal stilles direkte til luftfartsselskabet og ikke Signatours. For yderligere information om flypassagerers rettigheder og spørgsmål om kompensation henviser vi til Trafik- og byggestyrelsen på www.flypassager.dk eller Forburger Europa www.forbrugereuropa.dk

Flytider og forsinkelser

Dine flytider vil fremgå ved bestilling af rejsen og efterfølgende af den booking-reference, du har modtaget ved bestilling. Signatours informerer ikke om eventuelle flyforsinkelser og ændring af flytider. Vi opfordrer dig til at holde dig orienteret på flyselskabets hjemmeside samt afrejse- og hjemrejselufthavnens hjemmeside. Alle flytider er lokale.

Forplejning ombord

Der vil ikke være forplejning ombord på flyet medmindre andet fremgår på flyselskabets hjemmeside. Ønsker du at Signatours skal tilkøbe evt. forplejning ombord til dig, pålægges dette et servicegebyr jf. vores betingelser. På visse flyrejser vil forplejningen ombord være inkluderet. Informationer om dette findes på flyselskabets hjemmeside.

Forsinket, mistet eller ødelagt bagage

Har du mistet din bagage, er den ødelagt, eller er den forsinket, bedes du straks udfylde en PIR rapport i lufthavnen (Property Irregularity Report). Du skal kontakte flyselskabet eller den pågældende handlingagent i lufthavnen og få nødvendig dokumentation ifølge flyselskabets regler. For erstatning for forsinket, mistet eller ødelagt bagage bedes du kontakte dit forsikringsselskab for yderligere information.

Graviditet og flyvning

Flyselskaber har forskellige regler for, hvornår du må flyve, hvis du er gravid. Vi henviser til hjemmesiden for det pågældende flyselskab samt anbefalinger fra din egen læge.

Handicapassistance

Har du brug for assistance grundet et handicap, kan dette bestilles ved ankomst til lufthavnen. Ansvaret for assistering af rejsende med handicap hører under den enkelte lufthavn i henhold til EU-forordningen. For mere information om handicapassistence henviser vi til afrejse- og ankomstlufthavnenes hjemmesider.

Kuffertmærkning

Signatours tilsender ikke kuffertmærker, men vi opfordrer dig til at have et mærkat med navn og adresse på din kuffert.

Mellemlanding / flyskift

Når du bestiller en pakkerejse med fly hos Signatours kan du også vælge en flyrejse med mellemlanding/flyskift. I disse tilfælde er tiden som er sat af til mellemlandingen/flyskiftet indkalkuleret således, at det er muligt for dig at nå fra det ene fly til det andet i den lufthavn, hvor du har din mellemlanding/flyskift. Din indcheckede bagage vil også altid blive viderebefordret af flyselskabet/handlingselskabet således at du modtager den i din destinationslufthavn.

Mødetid i lufthavnen

Vi anbefaler at du er i lufthavnen senest 2 timer før take-off ved rejser inden for Europa og 3 timer ved oversøiske rejser.

Navneændring / fejl i navn, køn eller titel

Skal du have foretaget en navneændring, eller har du ved en fejl skrevet et navn, køn eller titel forkert ved bestilling, henviser vi til flyselskabet. Bemærk at visse flyselskaber opkræver et gebyr ved navneændring. Gebyret vil fremgå af flyselskabets hjemmeside. Såfremt Signatours skal assistere med en navneændring koster dette som minimum et gebyr på DKK 495,- foruden det gebyr som flyselskabet opkræver.

Ombooking

Når du har bestilt din flybillet, kan den ikke ombookes omkostningsfrit. Kontakt Signatours. Såfremt Signatours skal assistere med en ombooking koster dette som minimum et gebyr på DKK 495,- foruden det gebyr som flyselskabet opkræver.

Online check-in

Visse selskaber tilbyder eller kræver online check-in. Vi henviser til flyselskabets hjemmeside vedrørende regler for online check-in.

Pas og visum

Det er på dit eget ansvar, at pas, visum, udrejse- og vaccinationspapirer er i gyldig stand. Derfor skal du inden afrejse selv orientere dig vedrørende regler for pas og visum på din destination og eventuelle transitlande (f.eks. ved mellemlanding). For pas og visumregler henviser vi til udenrigsministeriets hjemmeside.

Pladsreservation

Du kan ikke foretage pladsreservation ved online bestilling af din rejse hos Signatours. Hos visse flyselskaber kan pladsreservation foretages efter bestilling. Dette vil fremgå ved onlinebestilling af rejsen. Du skal selv foretage pladsreservationen på flyselskabets hjemmeside. Hertil skal du bruge det referencenummer, der fremgår under "Flyrejse" på din bookingreference. Bemærk at pladser ikke automatisk tildeles ved siden af hinanden. Ønsker du at sikre dig, at du kommer til at sidde sammen med dine medrejsende i flyet, så skal du foretage pladsreservation hos flyselskabet (evt. mod gebyr til flyselskabet). Skal Signatours foretage pladsreservation på dine vegne, vil dette blive pålagt et servicegebyr jf. vores betingelser.

Taxfree

På flyvninger inden for EU sælges der ikke toldfri varer. Dog tilbyder visse flyselskaber stadig køb af varer ombord. Vi henviser til flyselskabets hjemmeside for kataloger og udvalg for varer, der kan købes ombord.

Ødelagt bagage

Hvis din bagage er ødelagt, skal dette omgående meldes, og der skal udfyldes en PIR (Property Irregularity Report) rapport i lufthavnen. Bemærk, at du skal kunne fremvise PIR rapporten i original form sammen med dit bagage-tag. For erstatningskrav henviser vi til flyselskabets regler. Din egen rejseforsikring dækker også i visse tilfælde ødelagt bagage.