FAQ hoteller

FAQ: Ofte stillede spørgsmål til hoteller

Velkommen til vores side om de oftest stillede spørgsmål (FAQ = Frequently Asked Questions) til hotellerne og hotelophold. Her finder du praktisk information til alt, hvad der har med dit hotelophold at gøre.

Ofte stillede spørgsmål om:

Adresse - find vej til hotellet

Når du har bestilt din rejse, så får du på den mail, som du har oplyst i forbindelse med bestillingen, en bekræftelse tilsendt med adresse, telefon og GPS-koordinater inkl. link til Google Maps. Det er alt, hvad du skal bruge for at finde vej til hotellet. Vi anbefaler, at du hjemmefra har printet en vejbeskrivelse ud og indsat koordinaterne i din medbragte GPS (hvis du ankommer i egen bil eller lejebil fra lufthavnen). Såfremt du har svært ved at finde vej, så kan du altid ringe til hotellet (inden for åbningstid), og de vil på bedst mulige måde guide dig. Adressen vil også fremgå af det vedhæftede opholdsbevis/hotelvoucher. Har du bestilt transfer vil chaufføren have modtaget adressen.

Aircondition (A/C)

Især i sommermånederne kan aircondition være en kærkommen ting på hotelværelset eller i din lejlighed. Det vil altid fremgå under afsnittet "Faciliteter" og i værelsesbeskrivelsen under det enkelte hotel, om der er aircondition på værelset el. i lejligheden. Bemærk, at brugen af A/C kan blive opkrævet på stedet, da det ikke er alle hoteller, der tilbyder denne facilitet gratis. Nogle hoteller har kun periodevist åbent for A/C i løbet af sæsonen, og der kan ligeledes være steder, hvor det kun af på udvalgte tidspunkter af døgnet, at der er mulighed for A/C (oftest på dagens varmeste tidspunkter). Du kan opleve støj, når der er tændt for A/C'en, særligt på ekstra varme dage. 

All inclusive

Signatours samarbejder med mange all-inclusive hoteller og du kan finde dem alle samlet under hoteltypen all-inclusive. Du kan også tilkøbe både halvpension, helpension og all-inclusive på mange hoteller. Dette vil fremgå af hotelbeskrivelsen, og tilkøbet kan foretages, når du vælger dit værelse under hvert enkelt hotel. Her kan du også se prisen for tilkøbet.

Babyseng

Har du din baby med på ferie, ønsker du måske at have en babyseng på værelset. Under det enkelte hotel vil det stå, om der er mulighed for babyseng på værelset. Vil du besøge et hotel eller en feriebolig, hvor det i beskrivelsen ikke står, om der kan stilles en babyseng ind på værelset, bedes du kontakte os. Der kan forekomme et servicegebyr på leje af babyseng.

Balkon/terrasse

Det vil altid fremgå af hotelbeskrivelsen og værelsebeskrivelsen, hvis der er balkon eller terrasse på de værelser, som vi tilbyder på det enkelte hotel. Ønsker du at sikre dig, at der er balkon eller terrasse på dit hotelværelse eller din feriebolig, skal du vælge et værelse med balkon eller terrasse under bestillingen. På visse hoteller og ferieboliger har alle værelser enten balkon eller terrasse. Dette vil fremgå af hotelbeskrivelsen og/eller værelsesbeskrivelsen. Bemærk, at der kan være stor forskel på størrelsen af balkon og/eller terrasse.

Bruseniche/badekar

Alle hotelværelser og ferieboliger du finder hos Signatours, har enten bruseniche eller badekar med bruser på værelset. Har du særønsker i forhold til bruseniche eller badekar bedes du kontakte os. Vi kan ikke garantere, at du kan få opfyldt dit ønske, hvis du for eksempel specifikt ønsker badekar. Men du er meget velkommen til at sende en forespørgsel sammen med din bestilling.

Børn

Hos Signatours er børn i udgangspunktet altid velkomne på alle hoteller. Dog har vi et rejsetema som hedder "Ferie uden børn", og her har vi udvalgt en række hoteller, hvor hotellet ikke ønsker gæster under alderen 12 til 16 år. Den specifikke alderbegrænsning vil fremgå af hotelbeskrivelsen, og vi tager forbehold for ændringer fra hotellets side.

Børneseng

I visse tilfælde kan du finde værelser med børnesenge til børn på 2 til 12 år. De fleste steder vil der dog i stedet være en opredning til børnene enten på en sovesofa eller en transportabel seng, der vil blive stillet ind på hotelværelset/ferielejligheden.

Check-in

Tidspunkt for check-in fremgår af den bookingreference du har modtaget ved bestilling. Det vil også fremgå på opholdsbeviset/hotelvoucheren. Oftest vil det være fra kl. 15 om eftermiddagen.Har du købt en rejse med fly, vil flytiderne automatisk blive sendt til hotellet i tilfælde af sen ankomst. Er dine flytider blevet ændret, så du ankommer tidligere eller senere end planlagt, bedes du kontakte hotellet. Kontaktoplysningerne fremgår på din booking-reference samt dit opholdsbevis/hotelvoucher. Det gælder også, hvis du skulle ankomme en dag senere.

Har du bestilt hotelophold alene, og har du sen ankomst, bedes du give hotellet besked straks efter bestilling. Planlægger du at ankomme tidligere til hotellet, end det tidspunkt der er angivet til check-in på din bookingreference, kan du i langt de fleste tilfælde melde din ankomst i hotellets reception og bede dem om at opbevare din bagage indtil værelset er klart. I mellemtiden vil du i langt de fleste tilfælde kunne benytte dig af hotellets faciliteter (for eksempel poolen) medmindre du får besked på andet af hotellets personale.

Check-out

Tidspunkt for check-ud fremgår af din booking-reference samt opholdsbeviset/hotelvoucheren. Ofest vil det være senest kl. 12. Ønsker du at checke ud tidligere end f.eks. kl. 07 om morgenen aftales dette med personalet i hotellets reception. Ønsker du senere check-out end det tidspunkt, der fremgår på din bekræftelse skal dette også aftales med personalet i hotellets reception, såfremt det er muligt at checke ud senere (evt. mod gebyr).

Depositum ved ferielejligheder

Bemærk at der i visse tilfælde opkræves et depositum, når du har booket en ferielejlighed. Depositummet betales ved ankomst og tilbagebetales ved afrejse såfremt ferielejligheden efterlades i samme stand som ved ankomst.

Enkeltværelse

Skal du bruge et enkeltværelse, vil det fremgå under afsnittet "Værelser" på hvert enkelt hotel, om det er muligt at bestille et enkeltværelse. Det er ikke alle hoteller, der har enkeltværelser. Du kan se tilgængelige værelsestyper på hotellerne ved at klikke på "Fortsæt" i søgeboksen på hotelsiden.

Ekstra opredning

Du kan på mange hoteller og ferielejligheder bestille en opredning eller to på dit værelse. På hotelsiden vil det under afsnittet "Værelser" fremgå hvilke værelsestyper, der er, og hvor mange personer, der kan/skal være på værelset. Bemærk at en ekstra opredning i få tilfælde kan koste ekstra og at ekstraomkostningerne afregnes direkte med hotellet ved ankomst eller afrejse.

Elevator

Såfremt der er elevater på hotellet vil det fremgå af hotelbeskrivelsen og/eller under afsnittet "Faciliteter".

Handicap-venlige værelser

Skal du bruge et handicapvenligt værelse, bedes du kontakte os. Mange af de hoteller vi samarbejder med, er indrettet i fredede bygninger, og derfor er det ikke altid, at der kan tilbydes handicap-venlige værelser, da reglerne for, hvad hotellerne må og kan bygge af handicap-venlige faciliteter er begrænsede.

Halvpension

Ønsker du at tilkøbe halvpension, kan dette gøres, når du vælger dit værelse. Her vil også prisen per person fremgå. Bemærk at det ikke er på alle hoteller og ferieboliger, at du kan tilkøbe halvpension og muligheden vil derfor ikke være tilgængelig ved bestilling. Halvpension er som oftest morgen- og aftensmad, og hvor pensionen starter med aftensmad på dag 1 og slutter med morgenmad på den sidste dag. Halvpension er uden drikkevarer inkluderet (naturligvis til morgenmaden dog).

Helpension

Ønsker du at tilkøbe helpension, kan dette gøres, når du vælger dit værelse.. Her vil også prisen per person fremgå. Bemærk at det ikke er på alle hoteller og ferieboliger, at du kan tilkøbe halvpension, og muligheden vil derfor ikke være der ved bestilling. Helpension er uden drikkevarer inkluderet (naturligvis til morgenmaden dog).

Hotelkategorier

Under hvert hotel finder du under afsnittet "Faciliteter" hotellets officielle kategori. Bemærk at det er landenes egne officielle kategorier, og der derfor kan være afvigelser ift. kategorier landene imellem.

Hotelvoucher

Når du har bestilt din rejse modtager du en mail med din booking-reference. Til denne mail vil der være vedhæftet et opholdsbevis som pdf. Opholdsbeviset fungerer ligeledes som din hotelvoucher. Opholdsbeviset/hotelvoucheren skal du printe ud og aflevere i receptionen ved check-in.

Signatours vurdering

Foruden de officielle vurderinger har vi hos Signatours valgt at lave vores egen vurdering, som foretages når vi besøger hotellerne og ferieboligerne. Vi vurderer på en skala fra 1 til 10. Her kan du læse mere om Signatours vurdering.

Hårtørrer

Hvis der er hårtørrer på værelset vil dette fremgå under "Faciliteter" og/eller værelsesbeskrivelsen.

Internet/WIFI

Hvis der er internet/WIFI på værelser og/eller fællesarealer vil dette fremgå under "Faciliteter" og/eller værelsesbeskrivelsen. Bemærk at der på visse hoteller og i visse ferielejligheder opkræves betaling for internet og WIFI. Dette vil fremgå under hotelbeskrivelsen og/eller værelsesbeskrivelsen og/eller "Faciliteter". Bemærk at der kan være stor forskel på kvaliteten af WiFi-forbindelse på et hotel - som oftest hvis denne facilitet tilbydes vil den være hurtigst i og omkring lobbyen/receptionen. 

Køkkenfaciliteter i ferielejligheder

Har du bestlit en rejse, hvor du skal bo i ferielejlighed med køkken vil det fremgå under "Værelser" hvilke køkkenfaciliteter, der er i ferielejligheden.

Køleskab

I ferielejligheder med køkken vil der altid være køleskab. På hotelværelser er der i udgangspunktet ikke noget køleskab medmindre det fremgår under "Faciliteter" og/eller værelsesbeskrivelsen.

Minibar

Er der minibar på værelset vil dette fremgå under "Faciliteter" og/eller værelsesbeskrivelsen.

Morgenmad

På langt de fleste hotelophold er morgenmaden inkluderet. Dette kan du se nårdu vælger dit værelse. I visse tilfælde kan morgenmaden være et tilkøb, og her vil du, når du vælger værelse, kunne vælge at tilkøbe morgenmad og se prisen. Morgenmaden vil starte på feriens anden dag og slutte på feriens sidste dag.

Måltider

Morgenmaden er som oftest inkluderet i prisen på hotelværelser (ikke lejligheder), medmindre andet er anført. Du kan bestille halvpension og helpension i selve bestillingen, såfremt hotellet tilbyder det.

Opgradering/nedgradering af værelse

Ønsker du at opgradere eller nedgradere dit værelse efter bestilling kan dette i visse tilfælde godt lade sig gøre, såfremt den ønskede værelsestype du ønsker, er ledig. Opgraderinger eller nedgraderinger pålægges et servicegebyr på DKK 250 pr. værelse.

Opholdsbevis

Når du har bestilt din rejse modtager du en mail med din booking-reference. Til denne mail vil der være vedhæftet et opholdsbevis som pdf. Opholdsbeviset fungerer som din hotelvoucher. Denne Hotelvoucher skal du printe ud og aflevere i receptionen ved check-in.

Parkering

Har du bestilt billeje til din ferie, skal bilen naturligvis også parkeres. Såfremt hotellet eller ferielejlighederne råder over parkeringspladser vil dette være anført under beskrivelsen og/eller "Faciliteter". Bemærk at der visse steder vil blive opkrævet et servicegebyr for parkering (betales på stedet). Parkeringspladsen kan i visse tilfælde også være placeret et stykke fra hotellet. Såfremt det er tilfældet, vil det fremgå af beskrivelsen.

Reception

Såfremt hotellet har en reception, vil dette fremgå under "Faciliteter". I receptionen kan du stille spørgsmål om værelser og også spørge til praktiske ting som rengøring, udskiftning af toiletpapir, håndklæder, med mere. Har du brug for inspiration til, hvad du kan opleve i lokalområdet, eller mangler du et godt tip til en god restaurant i nærheden af hotellet er receptionen altid et godt sted at spørge.

Rengøring

På hoteller vil der i udgangspunktet - hvis ikke andet fremgår - blive gjort rent på værelset hver dag. I ferielejligheder er det anderledes og her vil det fremgå af beskrivelsen. I udgangspunktet er det således, at der i ferielejligheder ikke vil blive gjort rent i løbet af opholdet, og at der på stedet kan blive opkrævet et beløb til slutrengøringen. Har du spørgsmål til rengøringen, kan du altid henvende dig i receptionen, eller hos Signatours inden du booker.

Restaurant

Hvis der er restaurant på hotellet eller ved ferielejlighederne vil dette fremgå under "Faciliteter" og/eller beskrivelsen af hotellet eller ferielejligheden. I visse beskrivelser kan der også være uddybende informationer om restauranten, hvis vi har fundet den særlig god. Er dette tilfældet, vil hotellet som regel også kunne findes i det rejsetema, som hedder "Mad og vin". Bemærk at restauranter i Sydeuropa generelt serverer aftensmad senere end i Skandinavien (ofte åbner de klokken 19:00-19:30).

Roomservice

Tilbyder hoteller eller ferielejlighederne roomservice, vil dette fremgå under "Faciliteter". Bemærk at roomservice pålægges et servicegebyr.

Rygning

Medmindre det fremgår meget tydeligt af værelsesbeskrivelsen, må der ikke ryges på værelserne eller i ferielejlighederne. Visse steder kan du få et værelse, hvor der må ryges, og her skal du henvende dig i receptionen ved ankomst. Hos Signatours kan du ikke bestille ryger-værelser til din ferie. Der må oftest gerne ryges på terrassen eller balkonen, men vi anbefaler, at du spørger om reglerne ved check-ind. På alle hoteller og ferielejligheder vil der i udgangspunktet være udendørs-arealer, hvor der gerne må ryges. Husk at tage hensyn til de andre gæster.

SPA & wellness

Er der SPA & Wellness faciliteter på hotellet eller ved ferielejlighederne vil dette fremgå under "Faciliteter" og/eller beskrivelsen. Ønsker du nærmere information omkring hvilke behandlinger, der er i de enkelte SPA & wellness centre, henviser vi til hotellets hjemmeside før ankomst og receptionen efter check-ind.

Sportsfaciliteter

Er der sportsfaciliteter ved hotellet eller ferielejligheden vil dette fremgå under "Faciliteter" og/eller beskrivelsen.

Støjgener

Det er yderst sjældent, at gæsterne påtaler støj under en ferie med Signatours. Men det er svært at helgardere sig, selvom vi i størst mulige omfang forsøger at beskrive i hotelteksten, hvis der er noget, som du som gæst skal være opmærksom på hvad angår støj. Uanset om du bor ved kysten, i baglandet eller i byen, så kan det forventes, at du i løbet af dagen vil kunne bemærke forbipasserende trafik, hvis hotellet ligger tæt ved en større eller mindre vej. Det kan også være, at du i højsæsonen og skolernes ferier vil høre mere børnelatter end ellers ved swimmingpoolen, og i ”bryllupssæsonen” kan du være tilskuer til et eller flere bryllupper, der afholdes på dit hotel. Det kan være både storslået og et kulturelt indslag at være vidne til, og hotellerne gør alt, hvad de kan for at minimere støjgenerne overfor hotellets øvrige gæster. Skulle du mod forventning opleve konstante eller længerevarende støjgener på din ferie, opfordrer vi dig til straks at henvende dig i receptionen eller direkte hos Signatours.

Swimmingpool

Langt størstedelen af hotellerne og ferielejlighederne hos Signatours har en pool. Såfremt der ikke er en swimmingpool, vil dette fremgå klart af hotelbeskrivelsen. I vores "City-Signatours" program, har vi valgt, at det ikke er et krav, at der er swimmingpool ved hoteller og ferielejligheder. Bemærk at flere hoteller kræver benyttelse af badehætte, når du bruger swimmingpoolen. Det kan alt efter land og rejsemål være et lovkrav at benytte badehætte, og personalet i receptionen på disse hoteller udleverer eller sælger badehætter, såfremt du ikke selv har medbragt en på rejsen.

Transport til og fra hotel

Vi anbefaler i udgangspunktet altid, at du lejer en bil på din ferie eller bestiller en transfer. Ønsker du at bestille en transfer, kan dette gøres under bestillingen af rejsen. Taxi, togbillet, busbillet eller andet, er noget du selv skal bestille. Her henviser vi blandt andet til til Suntranfers eller Rome2Rio. Bemærk at begge tjenester ikke er Signatours samarbejdspartnere.

Bestil en lejebil her.

Udsigt

Ønsker du en speciel udsigt på din ferie - det kan være udsigt til havet eller udsigt til bjergene, så vil du ved bestilling kunne vælge at tilkøbe et værelse med udsigt. I selve bestillingen vil du kunne se, om værelset med den udsigt du ønsker, er ledigt i den periode, hvor du gerne vil rejse. Bemærk at værelser med for eksempel havudsigt ofte vil koste ekstra, og prisen vil fremgå per person under bestillingen.

Uspecificeret indkvartering

Hos Signatours finder du ikke rejser med uspecificeret indkvartering.

Vaskeri/vaskemaskine

Såfremt der er vaskeri eller vaskemaskine på hotellet vil dette fremgå under "Faciliteter" og/eller værelsesbeskrivelsen. Bemærk at brug af vaskeri eller vaskemaskine kan blive pålagt et servicegebyr, som betales på stedet.

Voksenhoteller

Ønsker du at holde ferie på et hotel eller i en ferielejlighed, hvor der ikke er børn, har vi også hoteller for voksne, som du finder under rejsetemaet "Ferie uden børn". Her er den vejledende aldersgrænse for børn typisk mellem 12 og 16 år. Den præcise aldersgrænse vil fremgå af hotelbeskrivelsen. Bemærk dog at hoteller ifølge loven ikke må nægte børn adgang, og at betegnelsen "voksenhoteller" derfor aldrig kan være en 100 % sikkerhed for, at der ikke er børn på hotellet.

Værdigenstande

Vi anbefaler dig naturligvis at passe godt på dine værdigenstande. Hotellerne og ferielejlighederne har ofte en safety-boks i receptionen, og der kan også være en safetyboks på dit værelse og/eller ferielejligheden. Dette vil fremgå under "Faciliteter".

Værelsestyper

Under "Værelser" kan du se hvilke værelsestyper, der er, og ofte også hvilke faciliteter/ting du kan finde på værelset såsom aircondition, hårtørrer på badeværelset, TV med mere. Her kan du også se, hvor mange personer der mindst skal være på et værelse eller i en ferielejlighed, og hvor mange personer der maksimum kan være.